Czym grozi chrapanie?

Czy wiesz, że chrapanie to dolegliwość z którą boryka się około 60% Polaków i 40% Polek? To defekt, który przez wielu jest ignorowany, co jest naprawdę poważnym błędem. Dowiedz się czym grozi zaniechanie leczenia chrapania.

Chrapanie to jeden z defektów towarzyszących bezdechowi sennemu. Czym jest bezdech? To epizod polegający na kilkusekundowej przerwie w wymianie tlenowej. W czasie jednej nocy może pojawiać się nawet kilka tysięcy takowych epizodów. Skutkować to może:

  • Zawałem serca
  • Niedotlenieniem
  • Udarem Mózgu

Konsekwencje chrapania rzecz jasna nie zawsze są tak poważne. W „najlepszym” wypadku, defekt ten będzie skutkował „tylko”:

  • Porannym bólem głowy
  • Problemami z erekcją (dotyczy mężczyzn)
  • Problemami z koncentracją
  • Uczuciem senności

Na całe szczęście, medycyna ma coraz większą wiedzę na temat leczenia i profilaktyki chrapania. Dowiedz się – jak zapobiec i leczyć chrapanie.

Chrapanie: leczenie
Leczenie chrapania to proces, który może przebiegać w różny sposób. Zdecydowanie najpopularniejszą formą jest zastosowanie aparatów na chrapanie. To proste urządzenia, których celem jest kontrola ciśnienia powietrza w górnych drogach oddechowych. Gdy jest ono zbyt niskie lub gdy występuje bezdech senny – aparat zwiększa ciśnienie umożliwiając wymianę tlenową.

Innym, powszechnie stosowanym rozwiązaniem są środki farmakologiczne. Ich zadaniem jest udrożnienie górnych dróg oddechowych. To stosowne rozwiązanie między innymi dla osób palących, które borykają się z zalegającą flegmą.

Ponadto, chrapanie wyeliminować można poprzez korektę chirurgiczną elementów gardła, języka, migdałów czy przegrody nosowej.

Chrapanie: profilaktyka
Zdecydowanie łatwiej zapobiec niż leczyć. Dlatego też, jeśli chcesz uniknąć chrapania – zastosuj się do kilku poniższych porad:

  1. Zadbaj o zdrową, pełnowartościową dietę.
  2. Regularnie uprawiaj aktywność fizyczną na świeżym powietrzu.
  3. Przygotuj sypialnie (wietrzenie przed snem).
  4. Nie pij alkoholu przed snem.
  5. Nie pal papierosów.
  6. Zadbaj o wygodę snu (poduszka, materac).
  7. Nie śpij na wznak.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *